Utrzymanie przejazdu przez centrum Warszawy przez cały remont linii średnicowej nie jest możliwe. PKP PLK w wakacje 2023 planowała całkowicie zamknąć tam ruch. Co kolejarze odpowiedzieli przewoźnikom w konsultacjach?
W ramach konsultacji swoje zaniepokojenie planami PKP PLK wyraziły Koleje Mazowieckie: "W okresie wakacji mamy zamknięcie zarówno na podmiejskiej jak i dalekobieżnej linii średnicowej. Przy trwającej przebudowie stacji Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Wschodnia nie możemy się na to zgodzić. Co zrobimy z pociągami?"
PKP PLK jednak wręcz wzrusza ramionami
W wynikach konsultacji projektu sieciowego 2022/2023 możemy przeczytać, że PKP PLK informuje, że zamknięcia te wynikają z konieczności przeprowadzenia prac związanych z pracami, a zamknięcia zaplanowano w okresie wakacji. Zaproponowane rozwiązanie to...kończenie biegu na stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Pociągi między tymi stacjami nie pojadą. Na razie nie wiadomo jaka alternatywa będzie przygotowana dla podróżnych, ale możemy się domyślać, że bilety kolejowe mogą być honorowane w komunikacji miejskiej. Niemniej oznacza to dużo dłuższy czas przejazdu na tym odcinku.
- Przerwa w ruchu wynika z konieczności rozbiórki płyty stropowej nad zachodnią głowicą stacji Warszawa Centralna - wyjaśnia PKP PLK. To obecnie parking w rejonie budowanego budynku Varso. Oprócz tego konieczna jest odbudowa sieci trakcyjnej na linii podmiejskiej. Przewidziano skorelowanie zamknięć torowych z zamknięciami linii podmiejskiej na st. Warszawa Zachodnia.
Oczywiście nie jest powiedziane, że wydarzy się to już w wakacje 2023, bo remont linii średnicowej może mieć opóźnienie. Niemniej wykonanie tych prac ma zając właśnie około dwóch miesięcy i w wakacje, 2023 lub 2024, kiedy na tej linii miałby panować teoretycznie mniejszy ruch pasażerski zostanie on de facto w ogóle wyłączony.
Jest to tym bardziej prawdopodobne, że tę kwestie w konsultacjach dotyczących kolejnego roku powtórzyło PKP Intercity. Największy polski przewoźnik realizujący przejazdy dalekobieżne przewiduje podobnie jak my, że podróżni będą musieli korzystać z komunikacji miejskiej.
"Brak zgody PKP IC na jednoczesną przerwę w ruchu na linii nr 2 i 448 na odcinku W-wa Zach. - W-wa Centralna/Śródmieście. Czy inwestor posiada zabezpieczone środki na honorowanie biletów kolejowych w ZTM Warszawa?" - pyta przewoźnik
PKP PLK odpowiada: "z uwagi na konieczność wykonania robót przygotowawczych i rozbiórkowych, dla których konieczne jest czterotorowe zamknięcie wakacyjne nie ma możliwość rezygnacji z tych zamknięć. Aktualny termin planowanej przerwy w ruchu dla LK 2 i 448 na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia to 16.06.2024 r. - 31.08.2024 r"
Jest zatem możliwość, że nałoży się na siebie remont Trasy Łazienkowskiej, remont linii średnicowej i przebudowa Alei Jerozolimskich, a to być może nie koniec. Przypomnijmy, że dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski, zapowiadał także, że do końca swojej żywotności zbliża się Most im. ks. Józefa Poniatowskiego i na jego remont będzie potrzebne ok. 75 milionów złotych. Nie wiadomo czy na ten czas będzie konieczne wyłączenie go całkowicie z ruchu.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?